MRKEV nebo karotka?

den čtvrtý

Dnešek je ten pravý den na moji první zeleninu. Mrkev to vyhrála na celé čáře, sladká a dostupná po celý rok. Je neuvěřitelně těžké v březnu sehnat Českou mrkev. Přijdu do prvního obchodu a paní prodavačka kroutí hlavou. Máme jen holandskou a belgickou. Mrkev s natí z Portugalska už máme vyprodánu. Hmm… Tak nevím, zda celý experiment nevzdám. Naštěstí jsou zde i malé obchůdky, které mají kupodivu i naší krásnou a chutnou mrkev. Dělám srovnávací test i BIO mrkve z Itálie.

Zkusíte si tipnout vítěze? Já osobně jsem byl překvapený, dlouho uskladněná mrkev není dobrá v březnu žádná. Třetí místo obsadila Česká, druhé místo BIO Italská a první místo čerstvá mrkev s natí z Portugalska.

Chroupu si mrkvičku, prokládám plackou a jalbkem a přemýšlím, do čeho jsem se to vlastně pustil. Oblíbenou poučku, že mám jíst mrkev s malým množstvím tuku pomalu zasouvám do podvědomí a těším se na máslo 🙂

Otázka z nadpisu zní: mrkev nebo karotka. Vzhledem k tomu, co má splnit tento experiment, nebudu dozlišovat mrkev či karotku, stejně jako v budoucnu petržel a pastiňák.

Přijde mi to zbytečné.

Držte mi palce!

Váš J.

PS. ozývá se ostrá bolest hlavy, pravděpodobně nastává čas detoxikace a jejích účinků. Zejména moje závislost na kávě.

Mrkev Jako léčivka (Zbyněk Milner Na Větře…)

Mrkev je velice nedoceněná plodina. Její léčivé účinky a obsahové látky jsou pozoruhodné. Mrkev obsahuje: Vitamíny: C, D, E,B1,B2,B3, B6, B12, Karoten a dále: Mn, Zn, Cu, Fe, P, Mg, Ca, K, Na. Vláknina, která v ni je obsažená dokonale kartáčuje útroby a zbavuje je všeho nepatřičného. Šťáva z mrkve je učiněný balzám pro náš zamořený organizmus. Pro unikátní koktejl látek ve šťávě obsažených je ceněna při nemocech: látkové výměny, hlavně pak u nemocí jater a žaludku – vředové choroby. Mrkvová šťáva je důležitou součástí při generální detoxikační kůře a to spolu s další kořenovou zeleninou. Obsah beta karotenu – měnící se v našem organizmu na Vit. A je podpůrným prostředkem při onkologických onemocněních. Pro vysoký obsah provitamínů napomáhá správné funkci smyslových orgánů. Mrkev je však pro organizmus cenná i po jejím uvaření. Je prokázáno, že některé účinné látky z mrkve jsou po tepelné úpravě pro organizmus využitelnější než ve stavu syrovém. Proto mrkvi provolávám sláva! Její konzumace a popíjení její šťávy je opravdu pitím na Vaše zdraví. Zbyněk Milner Na Větře

Wikipedie: 

Jako droga se sbírá její kořen (Radix dauci), semena (Fructus dauci) a výjimečně i nať (Herba dauci). Mrkev se používá v léčitelství jako močopudný a projímavý prostředek, při šerosleposti, močových kamenech a revmatických zánětech kloubů. Šťáva z kořene pomáhá také při ischemické chorobě srdeční. Mrkev obsahuje důležitou vlákninu a podporuje vylučování cholesterolu z těla. Pro úhradu vitaminu A je třeba sníst asi 50 g syrové denně, především v zimním a předjarním období.

V únoru 2005 bylo zjištěno, že látka falkarinol (falcarinol) obsažená v mrkvi může snižovat rozvoj rakoviny.[2]

Obsahuje mnoho vitamínů a jiných užitečných látek, z nichž nejvýznamnější jsou β-karoteny – dimery vitamínu A zodpovědné za červenou barvu kořene. Dále je bohatá na vlákniny a antioxidanty. Po chemické stránce byla podrobně prozkoumána a v jejím kořenu a semenech bylo nalezeno několik set různých chemických sloučenin.

Tabulka udává dlouhodobě průměrný obsah živin, prvků, vitamínů a dalších nutričních parametrů zjištěných v syrové mrkvi.[1]

Složka Jednotka Průměrný obsah Prvek (mg/100 g) Průměrný obsah Složka (mg/100g) Průměrný obsah
voda g/100 g 90,7 Na 25 vitamin C 10
bílkoviny g/100 g 1,4 K 170 vitamin D 0
tuky g/100 g 0,3 Ca 25 vitamin E 0,56
cukry g/100 g 7,4 Mg 3 vitamin B6 0,14
celkový dusík g/100 g 0,1 P 15 vitamin B12 0
vláknina g/100 g 2,4 Fe 0,3 karoten 12,5
mastné kyseliny g/100 g 0,3 Cu 0,02 thiamin 0,10
cholesterol g/100 g 0 Zn 0,1 riboflavin 0,01
energie kJ/100 g 146 Mn 0,1 niacin 0,2

DEN TŘETÍ PŠENICEDEN PÁTÝ ŘEPA

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *